نقد کهن الگویی گرشاسب نامه اسدی طوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
- نویسنده ساناز رجبیان
- استاد راهنما مهدی نیک منش سهیلا صلاحی مقدم
- سال انتشار 1392
چکیده
گرشاسب نامه اسدی طوسی یکی از مهم ترین منابع حماسی موجود بعد از شاهنامه فردوسی است. حماسه ها صورت شفاهی روایت هایی هستند که از اساطیر سرچشمه گرفته و در ادوار بعد مکتوب شده اند. کارل گوستاو یونگ پس از غور در اساطیر سرچشمه و خاستگاه مشترکی را برای آن ها متصور شد و آن را ناخوداگاه جمعی نامید، که این ناخوداگاه جمعی حاوی محتویاتی است که کهن الگو نام دارد. در این جستار تلاش شده تا گرشاسب نامه اسدی با تکیه بر آرای یونگ و شاگردانش مورد بررسی و نقد کهن الگویی قرار بگیرد. در فصل اول به مساله پژوهش، پیشینه و ضرورت آن پرداخته شده است. در فصل دوم به دلیل نارسایی ها و کاستی هایی که گرشاسب نامه اسدی در انعکاس شخصیت گرشاسب دارد، بررسی متون پیش از آن ضروری می نمود. در فصل سوم کهن الگوها را در قالب شخصیت های کهن الگویی ، موقعیت کهن الگویی و کهن الگوی فردیت یابی تقسیم بندی شده اند. انگاره ها و نمادهای کهن الگویی نه در فصلی مجزا بلکه در هر بخش بنابر نیاز همان فصل مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت این نتیجه حاصل شد که گرشاسب بزرگ ترین نمونه «قهرمان» اساطیری و حماسی ایران است، او در اساطیر دو مرحله زندگی دارد: در مرحله اول که در عصر آمیزگی است به گناهِ هم خوابگی با پری یا آزردن ایزد آذر با تیر یک تورانی به خواب می رود، منِ قهرمان گرچه تمامی نیروهای اهریمنی را مغلوب خود کرده است اما ماجرای نبرد او با ضحاک، بارزترین نمود اهریمن در اساطیر ایران، به مرحله دوم زندگی او پس از این که در زمان فرشگرد احیا می شود، موکول شده است. نیروی فکری مسلط در دوره اسدی بدین گونه بوده که خود را مطابق با عمر دوازده هزارساله جهان و گاه شماری اوستایی در عصر آمیزگی قلمداد کرده و گرشاسب مقارن با زمانِ فریدون، بی شک گرشاسبی است که در مرحله اول حیات خود به سر می برد. گرچه در این پایان نامه ما با نمود کهن الگوهای شخصیتی رو به رو هستیم اما مهم ترین فرایند یعنی فردیت قهرمان مسکوت مانده است.
منابع مشابه
آیین کشورداری در گرشاسب نامه اسدی طوسی
کهن فرهنگ و ملتها آموزههای اخلاقی فراوانی را در کولهبار خود دارند. حکمت ایرانی سرشار از آموزه و پندهای اخلاقی است. ارجمندی آنها را همین بس که بر تاج شاهان و کارنامههای آنان جای گرفتهاند، همچون صد پند انوشیروان، کارنامه ی اردشیر بابکان و اندرزنامه ی بزرگمهر. حکمت باستانی ایران و یونان پس از ظهور اسلام در پرتو فرهنگ قرآن رنگ باخت و با فرهنگ اسلام درآمیخت. نخستین سرایندگان فارسی دری مانند...
متن کاملتدبیر منزل در گرشاسب نامه اسدی طوسی
ادبیات تعلیمی یک نوع از انواع ادبی است که قدمت زیاد و اهمیت فراوانی دارد. شاعران فارسی زبان از قرن چهارم هجری به بعد، نسبت به بیان اندرزها و حکمت ها در شعرشان همت گماشتند. از جمله شاعران که به حکمت و اخلاق توجه وافر نشان داده اسدی طوسی در «گرشاسب نامه» است؛ وی توانسته است آموزه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، آموزه های تدبیر منزل و سیاست مدن را وارد این متن حماسی کند. در «گرشاسب نامه» میزان اشعار ح...
متن کاملآیین کشورداری در گرشاسب نامه اسدی طوسی
کهن فرهنگ و ملتها آموزههای اخلاقی فراوانی را در کولهبار خود دارند. حکمت ایرانی سرشار از آموزه و پندهای اخلاقی است. ارجمندی آنها را همین بس که بر تاج شاهان و کارنامههای آنان جای گرفتهاند، همچون صد پند انوشیروان، کارنامه ی اردشیر بابکان و اندرزنامه ی بزرگمهر. حکمت باستانی ایران و یونان پس از ظهور اسلام در پرتو فرهنگ قرآن رنگ باخت و با فرهنگ اسلام درآمیخت. نخستین سرایندگان فارسی دری مانند: ...
متن کاملتدبیر منزل در گرشاسب نامه اسدی طوسی
ادبیات تعلیمی یک نوع از انواع ادبی است که قدمت زیاد و اهمیت فراوانی دارد. شاعران فارسی زبان از قرن چهارم هجری به بعد، نسبت به بیان اندرزها و حکمت ها در شعرشان همت گماشتند. از جمله شاعران که به حکمت و اخلاق توجه وافر نشان داده اسدی طوسی در «گرشاسب نامه» است؛ وی توانسته است آموزه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، آموزه های تدبیر منزل و سیاست مدن را وارد این متن حماسی کند. در «گرشاسب نامه» میزان اشعار ح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023